Decydując się na zakup mieszkania z rynku pierwotnego, najlepiej rozpocząć swoje poszukiwania od zapoznania się z deweloperami. To nie mieszkania same w sobie, a właśnie deweloperzy zazwyczaj stanowią o jakości i komforcie, jakie dany lokal oferuje. Konkretne cechy oferowanych produktów przekładają się na budowanie dobrej reputacji danego dewelopera.
Jak sprawdzać opinie o deweloperach?
W toku prowadzonych poszukiwań najlepiej korzystać ze źródeł, które są niezależne od wpływów firm deweloperskich. Chodzi tu o głównie o media branżowe i portale z ogłoszeniami - takie jak np. Gratka czy Rynek Pierwotny. Gdy już dobierzesz swoje źródła, możesz przejść do kolejnego etapu poszukiwań i zawężania zakresu wyboru. Wypisz firmy, które Cię interesują. Gdy już to zrobisz, możesz przejść dalej – do samego wyboru firmy deweloperskiej. Najlepiej, jeśli dokonasz go w oparciu o kilka czynników. Opisujemy je poniżej.
Niewątpliwie fundamentalną kwestią jest wiarygodność, można zatem zadać tutaj pytanie: Jak sprawdzić, czy deweloper jest wiarygodny? Jak upewnić się, że renoma dewelopera nie jest fikcyjna? Jako klient możesz zabezpieczyć się na kilka sposobów. Istnieje szereg istotnych elementów, na które koniecznie należy zwrócić uwagę, gdy sprawdzasz reputację danej firmy.
Gdzie sprawdzać rodowód dewelopera?
Po pierwsze, zbadaj, od kiedy dana spółka bądź podmiot funkcjonuje na rynku. Oprócz przeszukania pod tym kątem oficjalnej strony www, dane te możesz zweryfikować za pośrednictwem KRS, sprawdzając datę rejestracji spółki. Uwagę powinny zwracać deklaracje o długoletniej tradycji zestawione z krótkim faktycznym okresem prowadzenia działalności, który jednakże może wynikać z przekształceń własnościowych i niekoniecznie wykluczać głoszoną renomę. Jednak w takim przypadku warto sprawdzić, jaka była przyczyna owych zmian i na jakich zasadach się odbywały.
Czymś, co zdecydowanie powinno budzić Twój niepokój, jest brak wpisu w KRS. W takim przypadku firma jest po prostu działalnością gospodarczą osoby fizycznej – a to nie świadczy o wysokim poziomie profesjonalizmu, bądź poziom tego profesjonalizmu trudno w rzetelny sposób zweryfikować. Z czego to wynika? Wprawdzie osoba fizyczna zabezpiecza swoje zobowiązania całym swoim majątkiem, ale nie da się sprawdzić wielkości tego majątku. Natomiast duże firmy powinny mieć odpowiednio wysoki kapitał zakładowy, którą to informację możesz sprawdzić w KRS i wykorzystać ją jako część składową oceny wiarygodności danych podmiotów.
Zapoznaj się z portfolio dewelopera
Zwróć również uwagę na portfolio dotychczasowych realizacji danego dewelopera. Listę znajdziesz z pewnością na witrynie internetowej danej firmy. Jednak znowu, stosując zasadę ograniczonego zaufania, jedź na miejsce inwestycji – tam możesz przekonać się na własne oczy, czy foldery i prospekty reklamowe wiernie oddają rzeczywistość.
W toku swojego prześwietlania danej firmy sprawdź też portale ogłoszeniowe, szukając mieszkań w lokalizacji, która cię interesuje. Jeżeli znajdziesz tam dużo stosunkowo nowych mieszkań z rynku wtórnego, będzie to oznaczać, że ludzie, którzy się tam wprowadzili, chcą z jakichś względów pozbyć się nabytych niedawno lokali. Możliwe również, że ich zamiarem jest rozwiązanie problemu nieudanego zakupu.
Jak rozmawiać z deweloperem?
Rozwiązaniem alternatywnym (jednak wcale nie gorszym!) może okazać się wizyta na targach mieszkaniowych. Tu każdy deweloper swoją obecność motywuje chęcią dotarcia do potencjalnego klienta – jest tam dla ciebie! Nie bój się zatem podchodzić do stoisk i – poza przeglądaniem ulotek i folderów – pytaj! Zadaniem handlowców jest nie tylko sprzedaż mieszkań, ale nade wszystko dostarczenie klientowi rzetelnej, merytorycznej informacji na temat oferty. I ta informacja będzie „skrojona na miarę” w odniesieniu do twoich potrzeb. Słusznym działaniem jest tu także po prostu spotkanie z przedstawicielem dewelopera w biurze sprzedaży. W bezpośrednim kontakcie z handlowcami możesz uzyskać odpowiedzi na pytania, które niekoniecznie znajdują się w materiałach marketingowych i folderach. Rozmawiając z przedstawicielami firmy, zwróć również uwagę na kwestię tak prozaiczną, jak łatwość samej rozmowy. Nie bój się jednak zadawać pytań trudnych – to tutaj doświadczenie i rzetelność są widoczne od razu, nawet dla niewprawionego oka.
Jeśli posłużysz się opisanymi w tym artykule sugestiami, zapewnisz sobie zdecydowany wzrost poczucia bezpieczeństwa w odniesieniu do poważnej przecież decyzji o zakupie nowego mieszkania. Pamiętaj, że skoro to decyzja na lata, nie warto podejmować jej pochopnie. A renoma dewelopera ma tutaj niebagatelne znaczenie. Wbrew pozorom lokalizacja inwestycji stanowi w tej sytuacji kwestię wtórną – jak tylko rozpoczniesz poszukiwania, szybko przekonasz się, że najlepsi deweloperzy będą mieli najlepszą ofertę, również – choć nie tylko – pod względem lokalizacji.
Autor: Agnieszka Jaworska-Goździewska