Dowolny zakup – niezależnie od tego, czy dotyczy kawy, czy też mieszkania, wymaga wyboru. Wybór ten jest z kolei uzależniony od szeregu kryteriów, które samemu priorytetyzujemy. Jednakże niemal w każdej jedno z kryteriów to wiarygodność – kupujemy produkty, które niosą za sobą pewną renomę – konkretnej marki, która to z kolei marka pozostaje oznaką wiarygodności, a także pociąga za sobą odpowiednio wysoką jakość.

Analogicznie postępować powinniśmy przy wyborze mieszkania. Szczególnie biorąc pod uwagę to, że wybór czterech ścian to często inwestycja na całe życie. Przed wyborem lokum zazwyczaj przeglądamy kilkanaście różnych opcji. Kilka lokalizacji, powierzchni, kilka wariantów rozkładu pomieszczeń.  Te wszystkie czynniki grają ogromną rolę w procesie podejmowania decyzji. Jednak znalezienie interesującej nas lokalizacji to jedno – kolejna sprawa, dotyczy tego kto jest podmiotem stojącym za jej stworzeniem.

Dotychczasowe doświadczenie

W pierwszej kolejności możemy przyjrzeć się wcześniejszym inwestycjom dewelopera. Te wybudowane niedawno dadzą nam pewne pojęcie o stylu architektury, jaki obecnie dana firma uznaje za atrakcyjny. Te, które stoją już jakiś czas mogą z kolei stanowić punkt odniesienia w kwestii trwałości materiałów, ponadczasowości designu czy funkcjonalności w przestrzeni miejskiej – jeżeli czynniki te noszą dla nas znamiona istotności.

Kolejna sprawa to samo doświadczenie dewelopera. Warto sprawdzić, ile lat dana marka funkcjonuje już na rynku. Ile ma za sobą realizacji, czy były one oddawane w terminie? Być może warto także zobaczyć te realizacje osobiście – sam wygląd inwestycji oraz widoczna gołym okiem jakość wykonania mogą stanowić kolejny czynnik wpływający na wybór danego podmiotu.

Firma deweloperska, która na rynku nieruchomości jest obecna i ma za sobą wiele różnych realizacji – a te budynki nadal stoją, są w dobrym w stanie i cieszą się wysoką estymą, również na rynku wtórnym – może poszczycić się ‘referencjami w kamieniu’, podążającymi za starożytną maksymą exegi monumentum. W każdym biznesie czy działaniu obowiązuje złota zasada: kolejne jest lepsze od poprzedniego. Jeśli firma deweloperska rośnie od lat, ma pieniądze na nowe projekty, a także stale poprawia jakość swoich realizacji, z pewnością można to uznać za kryterium zwiększające jej wiarygodność.

Misja i koncepcja

Zwróćmy także uwagę na rzeczy, które nie dotyczą bezpośrednio samych budynków – takie jak lokalizacja, skomunikowanie z istotnymi dla nas rejonami. Czy w przypadku starszych inwestycji widać schemat i metodę w podjętych działaniach? Jeżeli tak - oznacza to, że deweloper działa według ustalonej przez siebie wizji i misji. Przy okazji warto także sprawdzić, czy te przewodzące mu wartości są przez niego komunikowane w narracji kierowanej do klienta.

Zrzeszenia branżowe: papierek lakmusowy wiarygodności

Istotnym czynnikiem jest także przynależność firmy do branżowych zrzeszeń o wysokiej reputacji. Członkostwo na przykład w organizacji takiej jak Polski Związek Firm Deweloperskich nie jest przyznawane każdemu zgłaszającemu się do nich podmiotowi, a sam proces przyjęcia w tym gremium obwarowany jest określonymi warunkami brzegowymi. PZFD to zrzeszenie firm dobrowolnie zbierające deweloperów zobowiązujących się do zapewnienia uczciwości i przejrzystości relacji z klientem. Samo członkostwo w nim znacząco podnosi wiarygodność firmy. PZFD utrzymuje na przykład Kodeks Dobrych Praktyk, czy też tworzy zasady Katalogu Umowy Deweloperskiej – a dokumenty te sprzyjają transparentności w relacji deweloper-klient. Firmy członkowskie w PZFD są zobowiązane do tego, by ich umowy były transparentne i nie zawierały niedozwolonych klauzul czy ukrytych opłat. Nie każda firma, a już na pewno nie podmiot z brakami w zakresie reputacji i wiarygodności, może znaleźć się w gronie wysoko cenionych stowarzyszeń, związków, czy zrzeszeń.

Sposób komunikacji ze światem zewnętrznym

Finalnie, możemy także przyjrzeć się samemu PR-owi firmy, temu jak merytorycznie prowadzi swoją komunikację, działania w Social Mediach, temu jak zarządza potencjalnymi kryzysami, no i oczywiście – jak prowadzi bloga. Sam blog warto ocenić pod kątem merytoryki. Blogi deweloperskie, które będą pisane wyłącznie celem promocji produktów własnych, a nie szerzenia know-how niezbędnego nabywcy mieszkania mogą potencjalnie stanowić czynnik, który odpycha. Deweloper, który szeroko dzieli się swoją wiedzą, jednak niekoniecznie na każdym kroku sprzedaje swoje produkty – dostarczając wiedzy każdemu potencjalnemu nabywcy nieruchomości - z pewnością jest podmiotem, który możemy obdarzyć większym zaufaniem