Odbiór mieszkania od dewelopera to ważny moment w procesie zakupu nieruchomości. Jak wyglądają procedury odbiorowe w Nickel Development? Na co warto zwrócić uwagę w trakcie odbioru? Co się dzieje po odbiorze? Przygotowaliśmy artykuł, aby odpowiedzieć na te pytania.

Procesami odbioru mieszkań zarządza u nas Biuro Obsługi Klienta (BOK). Po podpisaniu umowy deweloperskiej lub umowy kupna-sprzedaży wyznaczony BOK staje się twoim opiekunem – na tym etapie kończy się kontakt z biurem sprzedaży. W trosce o najlepsze doświadczenie klientów na etapie od zakupu do odbioru stworzyliśmy w firmie osobny dział, który może poświęcić tobie całą swoją uwagę.

BOK jest również odpowiedzialne za prowadzenie procedur towarzyszącym zakupowi mieszkania przez klientów, w tym szczególnie za odbiory wewnętrzne. Gdy jako klient, odbierasz mieszkanie, twój osobisty opiekun z BOK ma już za sobą procedurę odbioru wewnętrznego. Sam sprawdza wstępnie jakość pracy generalnego wykonawcy i wskazuje mu możliwe do wychwycenia na wcześniejszym etapie usterki.

Odbiory krok po kroku

Procedura odbiorowa zaczyna się od powiadomienia klienta o gotowości lokalu do jej przeprowadzenia. Ma ona miejsce po zakończeniu prac i wydaniu stosownych pozwoleń na użytkowanie lokalu ze strony inspektoratu nadzoru budowlanego (w przypadku domów jednorodzinnych wymagane dokumenty są mniej skomplikowane od strony formalnej).

Po realizacji tych formalności po stronie dewelopera, ustalamy z Klientem dogodny termin do realizacji procedury odbiorowej. W Nickel Development protokół spisywany jest na papierze – sporządzamy dwie kopie, jedną dla ciebie, jedną dla nas. Po podpisaniu protokołu wykonawca ma miesiąc na usunięcie wskazanych w nim usterek, a następnie odbywa się powtórna procedura odbiorowa.

Wspólnie ze swoim opiekunem BOK możesz odwiedzić budowę także na długo zanim lokal będzie gotowy do odbioru. Trzeba jednak uzyskać dodatkową zgodę od generalnego wykonawcy, a podczas wizyty na budowie należy bezwzględnie przestrzegać przepisów BHP– gdy planujecie taką wizytę, zadbaj to, by mieć na nogach odpowiednie obuwie. Rozjeżdżona przez ciężarówki i maszyny budowlane ziemia, pył i kawałki gruzu z pewnością nie będą przyjazne szpilkom czy balerinom. Warto pomyśleć raczej o butach outdoorowych.

Usunięcie usterek: wspólny interes nabywcy i dewelopera

Podczas odbiorów zwracamy uwagę na dwie rzeczy. Po pierwsze - usterki. Te, których usunięcie jest zasadne będą podlegać naprawie. Wbrew obiegowej opinii znalezienie możliwie największej liczby usterek podczas odbioru jest korzystne z punktu widzenia dewelopera. Na tym etapie ich usunięcie leży w gestii generalnego wykonawcy. Jeżeli usterki znajdziemy później konieczne będzie uruchomienie procedury gwarancyjnej – a to już proces dużo bardziej skomplikowany i czasochłonny.
Co może być usterką? W zasadzie wszystko, od rys na szybach po uszkodzenia takie, jak pęknięcia ścian czy posadzek. Kryterium oceny powinien być realny wpływ na możliwość użytkowania elementu budowlanego, który oceniasz.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że odbiory wewnętrzne nie zostały wymyślone z myślą o wychwyceniu wszystkich usterek przed odbiorem klienckim, ponieważ jest to fizycznie niemożliwe. Z racji, że odbiór wewnętrzny dobywa się w sporym odstępie czasu od tego z udziałem klienta, a budynek nie jest sztywną bryłą, możliwe jest odnotowanie uszkodzeń wynikających z dynamicznych zmian jego struktury zachodzących na początku jego istnienia. Może być zatem tak, że między odbiorem wewnętrznym a klienckim pojawią się na ścianach pęknięcia, które wcale nie będą przeoczeniem pracownika BOK.

Mieszkanie na miarę: aprawdź czy wszystko się zgadza

Drugim z obszarów, na który musimy jako nabywca nieruchomości zwrócić uwagę to zgodność między tzw. rzutem instalacyjnym (wyznaczającym np. układ gniazdek sieciowych czy przyłączy wody albo gazu) a faktyczną aranżacją poszczególnych instalacji w mieszkaniu. Pozwoli to na wprowadzenie poprawek w miejscach, gdzie fizyczny kształt naszego lokalu odbiega od wstępnych, poczynionych przez nas założeń. Im wcześniej się tym zajmiemy – tym lepiej.

Jesteśmy do dyspozycji

Jeżeli macie pytania związane z odbiorami, nie wahajcie się ich zadać pracownikom BOK. Chcemy jak najpłynniejszego przeprowadzenia wszystkich procesów związanych z ostatecznym przekazaniem mieszkania w twoje ręce. Zajmujemy się również wprowadzaniem zmian w lokalu, tak by był on jak najbliższy twojej wizji – a im wcześniej dostaniemy informację, co należy zrobić, tym większe są możliwości dostosowywania mieszkań i domów.