Gwarancję możemy otrzymać od producenta, i jest ona nieobligatoryjna. Podmiot sprzedający z kolei, na mocy prawa, jest związany rękojmią – istnieje ona domyślnie. Sztywno ustalone ramy dotyczące rękojmi definiują czas jej trwania jako 5 letni okres dla nieruchomości (patrz Art. 5561 K.C.). W przypadku gwarancji wystawiający ma większą swobodę w jej ustaleniu, o ile nie ustanowi się inaczej są to dwa lata - art. 577 K.C.

Będąc nabywcą mieszkania powinniśmy również wiedzieć na co pozwoli gwarancja, a na co rękojmia. W pierwszym przypadku, obowiązkiem wystawcy gwarancji może być zwrot kosztów, naprawa czy usunięcie wad. Z tytułu rękojmi możemy otrzymać produkt wolny od wad, usługę jego naprawy, bądź też odstąpić od umowy. Ale uwaga: skorzystanie z tych praw nie zmienia terminu obowiązywania rękojmi. Czas jej obowiązywania liczony jest nadal od momentu zawarcia umowy. Gwarancja, po jej realizacji, zaczyna się od nowa.

Obie formy ochrony kupującego są również niewyłączne i od siebie niezależne - dlatego z obu rozwiązań można korzystać jednocześnie, i nie będą one wpływały na siebie - stanowią dwa odrębne względem siebie byty. Innymi słowy, niezależnie od dokumentu gwarancyjnego jaki otrzymasz, jeżeli w mieszkaniu odnajdziesz jakieś wady – deweloper ma obowiązek ich usunięcia z tytułu rękojmi. Pamiętaj jednak, że zgodnie z prawem, po wykryciu wady, jako nabywca, masz rok na to, by zgłosić ją deweloperowi, nie warto jednak zwlekać. Deweloper wady usunie na własny koszt, co również wynika z rękojmi. Zgłoszenia należy dokonać w formie pisemnej - to ogranicza pole do niedomówień i błędnych interpretacji.

Jeśli już mowa o błędnej interpretacji: w momencie gdy będziesz mieć umowę przed sobą, warto mieć świadomość tego, wynika z niej w kwestii ochrony nabywcy. Nie bój się więc pytać. Możesz zapytać nas o wszystko.

Zdajemy sobie jednak sprawę, że nie zawsze wiadomo o co pytać. Wynajęcie prawnika, który zapewni należytą interpretację umowy nie stanowi jakiejkolwiek ujmy na honorze, a pozwoli podjąć „doinformowaną” decyzję.  Nikt nie lubi kłótni i konfliktów. Są one źródłem istotnego stresu i generalnie budują negatywne emocje. A zakup nowego domu lub mieszkania powinien przecież kojarzyć się pozytywnie. To duża decyzja, często mająca wpływ na Twoje dalsze życie. Dobrze podejmować ją w sposób świadomy, a nie na podstawie domysłów. Dokładamy wszelkich starań, żeby nasze umowy były klarowne i czytelne, ale dopuszczamy do świadomości myśl, że nie dla każdego. 

Pamiętaj jednak, że jesteśmy firmą rodzinną, a naszym głównym priorytetem jest satysfakcja klienta. Tylko ona może sprawić, że do nas wrócisz i jesteśmy daleko od przekonania, powszechnego szczególnie u małych firm deweloperskich, że skoro tak rzadko kupuje się mieszkanie, to pewnie nigdy więcej klient do nas nie wróci. My chcemy, żebyś do nas zawsze wracał.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z przepisami prawa, które dotyczą opisywanych przez nas kwestii. A jeśli pojawią się jakiekolwiek wątpliwości, nie wahaj się i skontaktuj się z nami - chętnie pomożemy.


Akty prawne dotyczące rękojmi i dodatkowe informacje znajdziesz tutaj:

- Kodeks cywilny art. 556 i n. 

(http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19640160093 )

- Ustawa z dnia 16 września 2011 o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego (Dz.U. 2011 nr 232 poz. 1377) - art 27 ust. 6.

(http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20112321377)

Warto również zajrzeć do poradnika UOKiK na temat zasad dotyczących rękojmi (https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/reklamacje/rekojmia/)

-

Konrad Bugiera - rzecznik prasowy Nickel Develoment

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Konrad Bugiera